Dikritik oleh ustaz dan ustazah jadian kerana berpurdah. Linda Rafar mohon beri ruang dan jangan mudah menghukum.

Business

Dikritik oleh ustaz dan ustazah jadian kerana berpurdah. Linda Rafar mohon beri ruang dan jangan mudah menghukum.

PETALING JAYA – Tidak semua orang selesa dengan perubahan imej individu lain terutama melibatkan golongan artis.

Dikritik oleh ustaz dan ustazah jadian kerana berpurdah. Linda Rafar mohon beri ruang dan jangan mudah menghukum.



Situasi sama dilalui pelakon Linda Rafar yang menerima banyak serangan peribadi daripada golongan ustaz dan ustazah ‘jadian’ susulan mengambil keputusan untuk berniqab.

ARTIKEL MENARIK:Dikatakan seorang ibu tunggal anak satu. Rupanya ini perkerjaan sebenar suri hati Caprice.
loading...


Linda atau nama lengkapnya, Azlinda Rafar, dia mohon diberikan ruang dan pengertian berkenaan perubahan imejnya itu dan tidak mahu terlalu menggembar-gemburkan tentang perihal tersebut.

“Allahuakbar! Ramai sungguh ustazah, ustaz jadian yang datang serang dan hantar direct messege (DM) Instagram saya.

“Dengar sini, saya belum umumkan apa-apa lagi. Mohon jasa baik jaga hati dan perasaan saya. Untuk berubah, biar daripada hati.

“Bersihkan hati dulu serta cukupkan ilmu untuk mengajar. Jangan hukum seseorang yang ingin berubah untuk menjadi lebih baik dan cari kesalahan sahaja,” katanya menerusi Instastory.

Akui bekas anggota kumpulan Elite itu, tiada manusia dalam dunia ini yang sempurna termasuk dirinya.

“Tiada siapa yang sempurna tetapi saya sedang mencuba untuk menjadi yang terbaik di sisi Allah SWT,” ujarnya.

Sejak kebelakangan ini, Linda dilihat sering menggayakan imej berniqab dalam hantaran Instagramnya.

Tidak mahu terlalu memperincikan secara mendalam tentang perubahan imejnya, ibu kepada lima cahaya mata itu cuma mengharapkan doa yang baik-baik daripada orang ramai.


“Sekarang ini, saya tak bersedia untuk menjawab (tentang niqab). Tapi, tolong doakan yang baik-baik buat saya,” katanya. –

Sumber: K! ONLINE

Kerap Muat Naik Gambar Berpurdah Hingga Menjadi Persoalan Warganet. Linda Rafar Memohon Orang Ramai Untuk Mendoakanya.

Sejak kebelakangan ini, penampilan penyanyi serta pelakon Linda Rafar telah menjadi persoalan serta bualan dikalangan warganet di media sosial.


Sebab ianya menjadi perbualan warganet kerana kakak kepada penyanyi Diana Rafar itu mulai memuat naik foto-fotonya di Instagram mengenakan niqab.

Bagaimanapun, Linda atau nama sebenarnya Azlinda Rafar berkata dia masih belum bersedia untuk menjawab sebarang pertanyaan mengenai perkara ini.

Nantilah Linda buat live and you all boleh tanya ok.. Sekarang saya masih belum bersedia untuk jawab.


Dalam pada masa yang sama, bekas ahli kumpulan Elite itu turut memohon orang ramai untuk terus mendoakan yang terbaik untuk beliau.

Kami akan sentiasa doakan yang terbaik buat Kak Linda!

Silap Cara Berdakwah. Gadis Purdah Tampil Memohon Maaf Atas Keterlanjuran.

Baru-baru ini tular akan video seorang gadis berpudah menanggap orang lain yang belum berjaya menutup aurat dengan sewajarnya sebagai orang yang lemah.

Video tersebut mendapat kritikan ramai yang merasakan tindakan gadis terbuat tidak sensitif selain memperkecilkan wanita lain.

Selepas teruk dikritikan warganet, pengguna TikTok dikenali sebagai @ashalyabdaziz tampil memohon maaf atas keterlaluannya di video yang tular itu.


“Permohonan maaf saya secara terbuka kepada semua atas kesilapan saya membuat content yang menyinggung perasaan banyak pihak tempoh hari,” tulisnya ringkas.

Terima kasih atas nasihat & maafkan semua

Dalam video terbarunya, dia berterima kasih kepada semua yang menegurnya secara terbuka dan tertutup sehingga dia menyedari bahawa tindakannya agak keterlaluan.

Dia turut memaklumkan bahawa dia telah memaafkan semua yang telah mengecamnya dan ahli kelaurga yang tiada kaitan dengan video tersebut.

Mohon maaf berkali-kali

Menyedari bahawa apa yang berlaku itu meninggung perasaan orang ramai, dia telah pun menurunkan video tersebut selain berkali-kali memohon maaf.

Sebelum ini, video @ashalyabdaziz mengatakan mereka yang belum menutup aurat sebagai lemah benar-benar membuatkan ramai yang mengritik dirinya.

Apa pendapat anda? Kongsikan di ruangan komen, dan jangan lupa kongsikan artikel ini pada rakan rakan. Terima Kasih Banyak!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Persoal Teman Wanita Pandai Tutup Aurat Tak. Video Gadis Berpurdah Ini Buat Ramai Panas.

Tindakan seorang gadis yang menghasilkan satu video di aplikasi TikTok mengundang kecaman dalam kalangan warganet apabila didakwa mempersoalkan mengenai aurat wanita lain.

Seorang pengguna laman Twitter, @317b48 memuat naik semula rakaman video tersebut memaparkan gadis itu bertanya kepada kaum lelaki adakah teman wanita mereka tahu menutup aurat dengan sebaiknya.


“Awek kau cantik? Pandai tutup aurat tak? Tak?? Lemah..,” kata suara itu yang dijadikan sebagai bunyi latar belakang video tersebut.
Video berdurasi 10 saat itu kemudian memperlihatkan beberapa keping gambar gadis berkenaan yang membawa gaya penampilan berpurdah serta pakaian labuh menutup aurat.





Bagaimanapun, perkara tersebut kurang disenangi oleh segelintir warganet yang mendakwa seolah-olah sengaja ‘downgrade’ atau merendahkan martabat kaum wanita yang belum menutup aurat dengan sempurna.

Warganet berpendapat, dia tidak sepatutnya bersikap riak kononnya ‘terpaling’ muslimah dengan membandingkan penampilan dirinya sendiri dengan wanita yang tidak menutup aurat.

Selain itu, segelintir individu juga menasihati gadis berkenaan agar memperbetulkan niat dan tujuan sebenar apabila berpurdah kerana penampilan itu bukan berdasarkan fesyen atau trend semata-mata.



 


Tidak cukup dengan itu, ada juga mempersoalkan mengenai suara latar belakang video terbabit. Adakah milik gadis tersebut atau dia sekadar menggunakan suara latar daripada video orang lain?

Bukan ‘sound’ dia tu



Tidak dapat dipastikan mengenai kesahihan pemilik suara itu. Namun tinjauan mendapati, akaun TikTok gadis berkenaan sudah bertukar ke mod privasi.

Sumber: Twitter @317b48

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Banyak Perlu Dibaiki.Tidak Berani Berjanji Hijab Sepenuhnya. Isteri Bad Indigo Kini Tampil Berhijab Menutup Aurat.

Allah S.W.T yang menjadikan rupa paras wanita dengan keayuan yang semula jadi, yang menjadi tarikan orang lelaki dan Dia jugalah yang memerintah agar kamu wahai wanita supaya menutup aurat. Suruhan ini bukanlah daripada ustaz, ustazah atau mana-mana ulama’, tetapi arahan ini datangnya dari Allah S.W.T yang menjadikan makhluk-Nya.

“Saya masih belajar untuk ke arah itu (berhijab) dan tidak berani untuk berjanji 100 peratus mengatakan saya telah berhijab penuh. Apa-apa pun saya akan cuba yang terbaik”.

Itu jawapan yang diberikan oleh penyanyi, Ashira Aziz ketika dihubungi Kosmo! Online berhubung perkongsian sekeping fotonya berhijab (menutup aurat) dalam Instagram malam tadi.

Ujar Ashira atau nama lengkapnya Sharifah Nur Ashira Syed Abdul Aziz, 36, berkata, perasaan untuk berhijab dan menjadi lebih baik tiba-tiba muncul ketika dia menjalani rawatan dan kuarantin kendiri selepas dijangkiti Covid-19 sekitar penghujung Julai lalu.


“Masa saya sakit baru-baru ini (positif Covid-19), saya tertanya-tanya sama ada saya akan hidup lagi atau tidak pada keesokan hari. Saya sempat bertaubat atau tidak? Biasalah kita manusia biasa yang tidak pernah lari daripada melakukan kesalahan”.

“Tiap-tiap malam saya terfikir tentang perkara itu (akhirat dan waktu bila dia akan pergi). Lebih-lebih lagi apabila saya susah hendak bernafas sehingga saya menjadi takut,” jelasnya.

Kata pelantun lagu Di Ombak Resah itu lagi, suatu hari ketika bersendirian di dalam bilik, dia membelek-belek aplikasi jualan secara dalam talian dan tertarik dengan beberapa helai tudung yang dijual pada harga murah.

“Mungkin Allah SWT nak gerakkan hati saya ketika itu. Saya rasa cantik sangat tudung tersebut dan harganya juga murah iaitu serendah RM5 sehelai. Jadi saya beli beberapa helai”.

“Ketika memotong gelang selepas disahkan bebas daripada Covid-19 baru-baru ini, saya telah mula berhijab, tetapi tidaklah sempurna lagi,” katanya.

Ujar Ashira yang juga isteri kepada penyanyi, Bad Indigo itu lagi, beberapa kejadian yang berlaku disekelilingnya termasuk kematian ibu tirinya, Norma Ariffin dan pemergian rakan artis iaitu penyanyi Siti Sarah Raissuddin akib4t Cov1d-19.


“Selain terkesan akibat diri sendiri dijangkiti Covid-19, pemergiaan beberapa insan yang saya kenali seperti Mak Norma (ibu tiri) dan Siti Sarah turut meninggalkan keinsafan dalam diri,” katanya.

Mengakui berasa agak ‘malu’ untuk mendedahkan imej terbaharunya itu, Ashira berharap selepas ini jika hendak keluar rumah, dia akan tetap mengenakan hijab di kepalanya dan memohon doa daripada peminat untuk membulatkan hati menutvp aur4t.

“Kalau Allah SWT restui saya, benda itu (menutup aurat) akan berlaku juga. Insha-Allah,” jelas Ashira.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!

Sumber: Kosmo.

Tular Wanita Ini Kekal Tenang Walaupun Dikatakan Berpurdah Mengikut Trend Artis. Sekali Ini Komennya.


Syarifah sering menerima komen negatif di media sosial, namun tak pernah ambil hati mengenainya. Mula mengenakan purdah sejak berumur 13 tahun, perjalanan gadis muslimah ini ternyata mencuri perhatian ramai. Kini berusia 23 tahun, Nur Syarifah Shahirah Osmarul turut menjadi inspirasi kepada sebilangan kaum hawa menerusi dakwah yang dilakukan dengan cara tersendiri. Mesra disapa Syarifah, dia mengakui sering menerima mesej-mesej individu yang menyuarakan hasrat untuk mengikut jejak langkahnya.

“Saya sering kongsi gambar di media sosial untuk beri inspirasi kepada kaum hawa yang lain. Walaupun ‘bertutup’ sebegini, kita masih lagi boleh berfesyen seperti biasa… tapi kena tahu batas-batasnya. Ramai juga yang mesej, yang nak ubah ikut berpakaian macam saya. Saya sangat gembira, ada yang free hair tapi dah berubah selepas dia kenali saya. Sangat seronok bila dapat beri inspirasi dan lihat orang lain berubah juga,” ujarnya.


Dia mula berpurdah ketika berusia 13 tahun.

Menurut gadis dari Kuantan, Pahang itu, dia juga tak terlepas menerima komen kritikan di media sosial. Malah, ada yang mendakwa dia sekadar mahu menarik perhatian umum dan berpakaian sebegitu kerana mahu mengikut trend selebriti sahaja.

Ada yang kata saya tiru Neelofa, sedangkan saya dah lama pakai.

“Saya berpurdah sejak umur 13, ketika itu saya belajar di madrasah dan Alhamdulillah konsisten sehingga ke hari ini. Saya terima banyak komen negatif. Ada yang kata saya tiru Neelofa, sedangkan saya dah lama pakai. Ada juga yang kata saya berpurdah untuk tarik ajnabi. Saya tak hiraukan komen negatif, kita tahu diri kita bagaimana,” ujarnya.


Syarifah bersyukur dapat beri inspirasi kepada sebilangan kaum hawa yang mengikuti perjalanannya.

Menurut Syarifah lagi, dia juga terkejut apabila satu video yang dihasilkan secara suka-suka baru-baru ini meraih lebih 300,000 tontonan di Instagram. Dalam video itu, dia turut menyatakan ayat ‘Pantai Timur darahku, utara seleraku’ sehingga mengundang perhatian ramai. Jelas Syarifah, dia turut menerima ramai pengikut baharu penangan video tular itu yang mana rata-ratanya berasal dari negeri utara. “Saya buat video itu ikut trend saja. Tak sangka viral. Naik beberapa ribu followers, ramai yang dari utara,” ujarnya berseloroh. Untuk rekod, Syarifah kini memiliki lebih 95,000 pengikut Instagram.

Sumber : Mstar  via Era Kini







-----------------------------------------------------------------