Gara gara ingkar arahan pkp dengan berbuka puasa beramai ramai kini 16 orang ahli keluarga dijangkiti covid 19 termasuk dengan ibu bapa.

Business

Gara gara ingkar arahan pkp dengan berbuka puasa beramai ramai kini 16 orang ahli keluarga dijangkiti covid 19 termasuk dengan ibu bapa.

Gara gara ingkar arahan pkp dengan berbuka puasa beramai ramai kini 16 orang ahli keluarga dijangkiti covid 19 termasuk dengan ibu bapa.
Gara gara ingkar arahan pkp dengan berbuka puasa beramai ramai kini 16 orang ahli keluarga dijangkiti covid 19 termasuk dengan ibu bapa.

Keseronokan berkumpul dan berbuka puasa bersama keluarga bertukar musbah selepas 16 orang ahli keluarga di Bahrain dijangkiti Covid-19. Menerusi laporan yang dipetik daripada Gulf News, kesemua ahli keluarga yang menghadiri majlis berbuka puasa itu dikatakan tidak mematuhi langkah pencegahan yang telah ditetapkan. Antaranya ialah mengelakkan daripada melakukan aktiviti berkumpulan, memakai topeng muka dan menjaga penjarakan sosial.


Menurut laporan Kementerian Kesihatan Bahrain memaklumkan bahawa virus yang tersebar itu berpunca daripada salah seorang ahli keluarga tersebut yang positif Cov1d-19. Kehadirannya dalam majlis berbuka puasa tersebut secara tidak langsung memberi kesan dan meningkatkan risiko jangkitan kepada ahli keluarga lain. Kanak-kanak turut dij4ngkiti

ARTIKEL MENARIK: Amin Idris enggan bayar ganti RM 1 juta akhirnya Ustaz Abu Syafiq nekad untuk lakukan ini. Tak sangka sampai macam tu sekali tindakan yang Ustaz Abu ambil
loading...


Difahamkan, antara ahli keluarga yang dijangkiti wabak berkenaan termasuklah ibu bapa, adik-beradik dan juga beberapa orang kanak-kanak.

Semua orang bertanggungjawab untuk patuh garis panduan dan langkah berjaga-jaga bagi mengelak virus ini tersebar. Sementara itu, Kementerian Kesihatan negara itu turut melaporkan bahawa setakat ini Bahrain merekodkan 4,774 kes positif Cov1d-19 dengan 8 pemergian. Manakala seramai 2,055 pesakit telah smbuh dan dibenarkan pulang.

Sumber: Gulf News

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Sumber : Oh Bulan

Pkp Dilonggarkan Bukan Bermakna Covid 19 Dah Tamat. Akhirnya Dr Noor Hisham Bongkarkan Ada 4 Kluster Baru.

PELAKSANAAN Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) dan pembukaan semula ekonomi negara bukan bermakna Malaysia sudah pulih daripada C0VID-19. Malah Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata, persepsi bahawa Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) telah tamat apabila

Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bermula, adalah tanggapan yang salah. 4 kluster baharu ini buktikan COVID-19 belum berakhir! Tambahan pula, sejak seminggu lalu, masih wujud kes jangkitan C0VID-19 di beberapa lokasi di seluruh negara. Berikut adalah empat kluster baharu C0VID-19 yang direkodkan sejak tujuh hari lalu.

1. Kluster Pedas (8 Mei)

Penemuan kluster Pedas diumumkan pada 8 Mei melibatkan melibatkan warga pekerja di sebuah kilang di Pedas, Negeri Sembilan. Dr Noor Hisham berkata, ia selepas 60 kes positif C0VID-19 direkodkan di kawasan tersebut. Menurutnya, kes positif itu melibatkan tujuh warganegara Malaysia, 25 kes Nepal, 18 kes Bangladesh, lapan kes Indonesia dan dua Myanmar.

Menurut Ketua Pengarahnya, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata, kluster itu mula dikesan apabila seorang kakitangan kilang didapati tidak sihat dan mula mengalami gejala demam, batuk, selesema, sesak nafas dan sakit kepala pada 5 April.

Sasaran mendapatkan rawatan dan ujian pengesanan saringan C0VID-19 di klinik kesihatan berhampiran lima hari selepas itu. Bagaimanapun dia disahkan positif pada 12 April. “Mereka terdiri daripada pekerja kilang dan ahli keluarga masing-masing.

Daripada jumlah keseluruhan ini, 60 kes didapati positif, 286 kes negatif dan 440 orang masih menunggu keputusan. Kes-kes positif kluster ini membabitkan tujuh warganegara Malaysia dan 53 bukan warganegara,” katanya pada sidang media di Putrajaya pada Jumaat.

Daripada jumlah bukan warganegara yang dijangkiti, 25 kes merupakan warga Nepal, Bangladesh (18), Indonesia (8) dan Myanmar (2). Bagaimanapun ujarnya, punca jangkitan masih dalam siasatan. Noor Hisham, turut menasihatkan agar warga pekerja yang mengalami sebarang gejala untuk mendapatkan rawatan secepat mungkin.

2. Kluster pusat beli belah Cheras (7 Mei)

Dr Noor Hisham berkata, pihaknya mengenal pasti kluster melibatkan anggota serta pengawal keselamatan di pusat beli belah Cheras. Sehingga Khamis, terdapat 10 kes positif C0VID-19 dalam kluster itu, melibatkan sembilan warga Nepal dan seorang warga Malaysia.

KKM telah mengenalpasti satu kluster yang melibatkan pengawal dan anggota keselamatan di sebuah pusat beli-belah di Cheras, Kuala Lumpur. Sehingga 7 Mei 2020 jam 12 tengah hari, sebanyak sepuluh kes positif COVID-19 telah dilaporkan dalam kluster ini yang melibatkan sembilan warganegara Nepal dan seorang warganegara Malaysia.

Punca jangkitan bagi kluster ini masih di dalam siasatan. Langkah-langkah pembendungan dan pencegahan seterusnya telah diambil seperti mengenalpasti dan menjalankan ujian saringan COVID-19 keatas semua pekerja dan kontak rapat mereka.

Kesemua kes warganegara Nepal dalam kluster ini tinggal kediaman yang sama di Cheras. Saringan COVID-19 telah dijalankan ke atas penghuni kediaman mereka, pengawal dan anggota keselamatan di pusat membeli-belah tersebut, dan

juga pekerja pasaraya yang berkait rapat. Setakat ini, seramai 436 orang telah disaring, di mana 10 kes didapati positif, 347 kes negatif dan 79 orang masih menunggu keputusan. Pejabat Kesihatan Daerah (PKD) Cheras dan Titiwangsa akan terus menjalankan pemantauan

juga pekerja pasaraya yang berkait rapat. Setakat ini, seramai 436 orang telah disaring, di mana 10 kes didapati positif, 347 kes negatif dan 79 orang masih menunggu keputusan. Pejabat Kesihatan Daerah (PKD) Cheras dan Titiwangsa akan terus menjalankan pemantauan ke atas kenaikan kes COVID-19 berkaitan kluster ini. Kesemua kontak rapat setiap kes telah dipanggil untuk saringan dan pendidikan kesihatan telah diberikan.


loading...


3. Kluster Taman BDC di Kuching (4 Mei)

KKM memaklumkan terdapat satu pertambahan kluster baharu di Sarawak dikenali sebagai kluster Taman BDC di Kuching, Sarawak. Menurut Dr Noor Hisham, terdapat 37 kes positif dilaporkan dari kluster tersebut. Kluster tersebut juga dipercayai berpunca daripada perhimpunan tabligh Sri Petaling.

Menurut Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah, terdapat 37 kes positif dilaporkan dari kluster tersebut. Kluster tersebut juga dipercayai berpunca daripada perhimpunan tabligh Sri Petaling.

“Dan ingin dimaklumkan ada satu kluster baharu dikenal pasti di Kuching iaitu kluster Taman BDC melibatkan sejumlah 37 kes dan ini juga melibatkan perhimpunan tabligh iaitu kes indeks dan telah menjangkiti keluarga ahli masjid dan juga rakan sekerja iaitu melibatkan 3 generasi,” katanya semasa sidang media harian KKM pada Isnin.

Pada masa sama, Dr Noor Hisham turut menyatakan bahawa sehingga kini, bilangan sampel daripada kluster perhimpunan di Masjid Sri Petaling yang telah diambil adalah sebanyak 35,288. Daripada jumlah tersebut, 2,266 kes didapati positif C0VID-19 melibatkan lima genarasi.

4. Kluster Lanchang (2 Mei)

Penemuan kluster Lanchang diumumkan pada 2 Mei lalu membabitkan pelajar tahfiz Lanchang di Temerloh, Pahang. Kluster Tahfiz Lanchang, kluster baharu dikenal pasti – Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham

Boleh Solat Jumaat Terawih Dan Solat Aidilfitri Di Masjid. Akhirnya Dr Noor Hisham Tampil Bersuara Lantang Tentang Perbincangan Melibatkan Solat Jumaat Buat Ramai Terkedu

PUTRAJAYA – Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr. Noor Hisham Abdullah berkata, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) telah memberikan jangkaan mengenai situasi penularan Cov-19 dalam tempoh dua hingga empat minggu kepada Mesyuarat Khas Jawatankuasa Muzakarah Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia (MKI).

Mesyuarat yang bermula awal hari ini kata Noor Hisham, adalah untuk memberikan memberikan pandangan serta nasihat sewajarnya berhubung cadangan membenarkan silat Jumaat, Tarawih dan Aidilfitri dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB).

“Saya sudah membentangkan perkembangan COV-19 dari mula hingga kini dan jangkaan kita (mengenai situasi penularan) dalam tempoh dua hingga empat minggu. “Selain solat Jumaat, ada banyak yang dibincangkan, saya jawab semua soalan yang dibangkitkan dengan sebaik mungkin termasuk kemusykilan yang ditimbulkan,” katanya pada sidang media harian hari ini.

Noor Hisham berkata demikian menjawab pertanyaan media tentang nasihat KKM tentang mesyuarat yang membincangkan tentang saranan solat Jumaat, Tarawih dan Aidilfitri semasa PKPB. Mengulas lanjut, beliau berkata, pihaknya sudah memberikan penerangan dan langkah yang perlu dilakukan oleh pihak kerajaan.

“Kita berharap kebijaksanaan jawatankuasa muzakarah terbabit untuk memberikan pandangan dan sebarang keputusan daripada muzakarah terbabit akan dipersembahkan kepada Majlis Raja-Raja,” katanya. Hari ini, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri berkata,

garis panduan solat Jumaat dalam tempoh PKPB yang diputuskan dalam Mesyuarat Khas Jawatankuasa Muzakarah Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia (MKI) hari ini akan dibawa ke Majlis Raja-Raja. Garis panduan itu adalah sebagai pandangan dan nasihat untuk dipertimbang serta diputuskan pihak berkuasa agama negeri.

Garis Panduan Solat Jumaat dalam tempoh PKPB akan diputuskan Majlis Raja-raja

KUALA LUMPUR – Mesyuarat Khas Jawatankuasa Muzakarah Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam hari ini memutuskan satu garis panduan solat Jumaat semasa tempoh Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) dilaksanakan.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri bagaimanapun berkata, resolusi muzakarah itu akan di bawa kepada Majlis Raja-Raja. “Ia bagi sebagai satu pandangan dan nasihat untuk dipertimbangkan dan diputuskan oleh pihak berkuasa agama negeri.

“Perlembagaan Persekutuan menetapkan urusan berkaitan hal ehwal Islam berada di bawah ruang lingkup kuasa dan bidang kuasa negeri di bawah naungan Raja-Raja bagi negeri-negeri, katanya dalam satu kenyataan hari ini. Awal hari ini, Zulkifli berkata, Kementerian Kesihatan (KKM) melalui Ketua Pengarahnya, Datuk Dr. Noor Hisham Abdullah telah meneliti cadangan garis panduan bagi pelaksanaan aktiviti keagamaan dan surau untuk mencegah jangkitan Cov-19.

Kata Zulkifli, faktor masa yang sesuai untuk pelaksanaan garis panduan itu akan berpandukan kepada nasihat dan saranan KKM selaku pihak yang berkepakaran. Tambah Zulkifli lagi, Raja-raja Melayu mempunyai hak untuk memutuskan sebarang urusan berhubung hal ehwal agama di negeri-negeri.

“Saya amat menjunjung hikmah dan kebijaksanaan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja Melayu dalam mempertimbangkan dan memutuskan sebarang urusan berkaitan hal ehwal Islam di negeri-negeri dan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Yang Dipertuan Agong dalam mempertimbangkan dan memutuskan sebarang urusan berkaitan hal ehwal Islam di peringkat Persekutuan dan negeri-negeri tidak beraja,” katanya.

Dalam pada itu, beliau menyeru seluruh umat Islam untuk mematuhi segala peraturan berkaitan penangguhan aktiviti keagamaan di masjid dan surau yang dikeluarkan oleh pihak berkuasa agama negeri dan sentiasa memanjatkan doa agar wabak ini beransur hilang. “Yakinlah bahawa akan tiba saatnya masjid dan surau kembali meriah dengan pelbagai aktiviti keagamaan dan diimarahkan dengan sebaiknya,” katanya.

Sumber : MalaysiaGazette

Boleh Solat Di Masjid Dan Surau. Akhirnya Menteri Agama Dedahkan Syarat Utk Rakyat Malaysia Solat Dan Lakukan Aktiviti Di Masjid Dan Surau. SOP Dah Siap Cuma Tunggu Arahan Kerajaan

Semasa kita menjalani PKP, kerajaan telah mengumumkan masyarakat yang beragama Islam tidak dibenarkan membuat aktiviti keagamaan di masjid dan surau. Terbaru, pembukaan semula masjid dan surau akan dilaksanakan sekiranya kerajaan berpuas hati dengan SOP yang disediakan oleh Pejabat Menteri di Jabatan Perdana Menteri (JPM) (Hal Ehwal Agama), lapor Bernama.

Menerusi laporan itu, Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) berkata garis panduan telah siap dan sudah dibentangkan dalam Mesyuarat Khas Jawatankuasa Muzakarah Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia (MKI) kali keempat pada 30 April lepas.

Dalam perkara ini, kebenaran daripada KKM dan MKN sangat penting dalam pembukaan semula masjid dan surau ini. Turut difahamkan SOP berkenaan telah disediakan oleh Unit Penyelidikan Ilmiah JPM (Hal Ehwal Agama) dan Bahagian Penyelidikan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM).

Pertimbangan utama kerajaan adalah melihat kepada kesiapsiagaan dan persediaan teknikal di tahap optimum semua pihak iaitu Majlis-Majlis Agama Islam Negeri dan Jabatan-Jabatan Agama Islam Negeri sebagai badan berautoriti dan pihak berkuasa utama negeri dalam hal ehwal pentadbiran agama serta persediaan masjid dan surau di tahap terbaik,” – Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri

Pembukaan masjid akan dilaksanakan dalam masa terdekat, tetapi sepanjang PKPB ini segala aktiviti masjid dan surau masih lagi tidak dibenarkan.

Sumber: Lobakmerah  via Era Kini


-----------------------------------------------------------------