Takut akan ujian saringan COVID19. Tak sangka lebih separuh penduduk kampung ini berpindah dan larikan diri.

Business

Takut akan ujian saringan COVID19. Tak sangka lebih separuh penduduk kampung ini berpindah dan larikan diri.

Takut akan ujian saringan COVID19. Tak sangka lebih separuh penduduk kampung ini berpindah dan larikan diri.
Takut akan ujian saringan COVID19. Tak sangka lebih separuh penduduk kampung ini berpindah dan larikan diri.

SE RANG – Fenomena unik berlaku pada era pandemik Covid-19. Penduduk kampung di Serang, Banten, memilih untuk melarikan diri kerana b1mbang akan ujian kesihatan.


Seperti dilaporkan TribunBanten.com, penduduk Kampung Masigit, Ke1urahan Mesjid Priyayi, Kabupaten Kasemen, Kota Serang seharusnya dijadualkan menjalani ujian pantas pada hari Isnin, 15 Jun 2020.

ARTIKEL MENARIK: 'Xray dada teruk, kami syak suami puan dijangkiti Covid-19' - Isteri hamil terkelu dengar penjelasan doktor
loading...


Tetapi pada pukul 2:00 pagi, penduduk kampung berpusu-pusu pergi t1nggal kan rumah mereka. Hanya orang muda dan lelaki yang tinggal. Mereka berpindah kerana bimbang dengan rancangan ujian saringan Covid-19, yang dapat menjadikan mereka pesakit Covid-19 di hospital.

“Memang ada maklumat bahawa akan ada ujian pantas di sini pada hari Isnin pagi. Tetapi, ternyata pada pukul 2 hingga 3 pagi para penghuni mula melar1kan diri. Seseorang pergi ke rumah abangnya di Ciceri, baru saja pergi t1nggalkan rumahnya”, kata seorang penduduk tempatan yang enggan namanya disebut, dipetik dari TribunBanten.com.

100 orang berpindah, tidak ada s0sialisasi “Terdapat lebih dari 100 (penduduk) yang melarikan diri, iaitu sekitar 70 peratus penduduk di Kampung Masigit,” sambung penduduk tersebut. “Sekarang hanya lelaki dan lelaki muda yang tinggal untuk menjaga rumah. Kanak-kanak, wanita dan orang sakit telah dipindahkan,” katanya lagi.

Menurut penduduk, penduduk tidak boleh dipersa1ahkan kerana tidak ada s0sialisasi yang baik dari kampung atau pemerintah tempatan. “Seseorang seharusnya menjelaskan kepada orang ramai bahawa ujian pantas ini tidak akan membuat mereka sengsra. Ini untuk kebaikan bersama”, katanya.

“Saya telah berusaha untuk tenang, tetapi orang-orang tidak peduli, saya bukan siapa-siapa,” katanya Penduduk di kampung lain juga pan1k Ketua daerah Kasemen, Gholib Abdul Mutholib mendedahkan, bukan hanya penduduk di Kampung Masigit, panik juga berlaku di beberapa kampung lain di Kelur4han Mesya Priyayi.

Menurut Gholib, ini kerana masyarakat masih belum diterangkan dengan baik bahawa ujian pantas adalah usaha pemerintah untuk menceg4h penyebaran Covid-19. “Masalahnya adalah daripada pejabat kesihatan, seharusnya pihak dari Pejabat Kesihatan yang melakukan s0sialisasi,” katanya, seperti dikutip oleh TribunBanten.com.

“Kami bimbang sekiranya penerangan yang kami lakukan itu tidak betul. Sekurang-kurangnya jika pihak kesihatan sendiri yang memaklumkan hal itu, kami pasti dengan rela hati akan pergi melakukan saringan kesihatan”, katanya.

Sumber:Siakap Keli

Pilu. Bayi 13 hari antara pemergian termuda Covid-19 di UK

SEORANG kanak-kanak yang baru lahir kurang dari dua minggu menjadi termuda pandemik Covid-19 di United Kingdom (UK). Bayi berusia 13 hari itu tidak mempunyai sebarang masalah kesihatan, ujar Perkhidmatan Kesihatan Nasional UK.

Sehingga kini, seramai 62 pemergian akibat Covid-19 di hospital di UK pada Khamis. Mereka berumur antara 13 hari hingga 96 tahun. Menurut laporan itu, keluarga dimaklumkan mengenai pemergian pesakit. Sementara itu, di Filipina pula, 27.799 kes telah disahkan oleh Jabatan Kesihatan pada Khamis. Sebanyak 7,090 pesakit telah pulih, sementara 1,116 pemergian akibat penyakit ini. –

Sumber:mstar

AS yakin usaha vaksin, tidak perlu lagi perintah duduk rumah

WASHINGTON: Amerika Syarikat (AS) tidak perlu melaksanakan sekatan dengan meluas untuk mengawal COVID-19 memandangkan kadar jangkitan harian tidak berubah, menurut pakar kerajaan, Anthony Fauci. Beliau yang juga doktor saintis yakin dunia akan memperoleh vaksin seawal mungkin yang akan mengakhiri pandemik itu, menyifatkan ujian awal sangat memberangsangkan.

“Saya rasa kita kini berusaha untuk mengawal dengan lebih baik kawasan-kawasan di negara ini yang mengalami banyak kes, bukannya untuk mengenakan lebih banyak sekatan. “Negeri yang tidak terjej4s teruk juga tidak mempunyai masalah untuk membuka sekolah semula. Namun, bagi yang mempunyai kes yang agak banyak, boleh melengahkan pembukaan sekolah.

“Bagi yang berada di pertengahan, boleh melakukan pengubahsuaian proses seperti sekolah berganti-ganti pagi dan petang, asingkan tempat duduk pelajar dan memakai pelitup muka,” katanya. Berkenaan pembukaan sempadan, beliau berkata wujud usaha untuk membuka sempadan berdasarkan beberapa normal baharu dengan negara lain, namun engg4n memberikan garis masa.

Sementara itu, ramai dalam kalangan komuniti saintis beranggapan sukar untuk mendapatkan vaksin COVID-19 yang disamakan seperti usaha untuk mendapatkan vaksin HIV yang mengambil masa berdekad. Namun, Fauci menekankan bahawa ia adalah dua perkara berbeza berikutan ramai yang sudah pulih dari COVID-19 kerana sistem imunisasi yang kuat.

“Justeru, antibodi semula jadi ini membuktikan bahawa ia boleh dilakukan. Saya juga yakin dengan keputusan awal kajian vaksin Moderna oleh Institut Kesihatan Kebangsaan ke atas manusia, namun ia bukanlah keputusan akhir,” katanya.

Dalam masa sama, Fauci juga kagum dengan keputusan kajian dari Britain mengenai steroid dexamethasone yang mampu mengurangkan satu pertiga pemergian pesakit yang bergantung kepada ventilator. Bagaimanapun, katanya ia tidak boleh digunakan terlalu awal, sejurus selepas seseorang itu dijangkiti. “Apa yang penting ialah mengetahui pada awal jangkitan, anda memerlukan sistem kekebalan tubuh yang kuat untuk menekan virus itu,” katanya.

Sumber:bharian


loading...


Covid-19: Rakyat Jepun kini bebas bergerak antara wilayah

Jepun menarik balik lar4ngan perjalanan antara wilayah bermula Jumaat selepas situasi koronavirus (Covid-19) di negara ini terkawal, kata Perdana Menteri, Shinzo Abe. TOKYO – Jepun menarik balik l4rangan perjalanan antara wilayah bermula Jumaat selepas situasi koronavirus (Covid-19) di negara ini terkawal, kata Perdana Menteri, Shinzo Abe.

“Kita tingkatkan lagi tahap kegiatan s0sial dan ekonomi. Tiada lagi sekatan pergerakan antara wilayah,” kata Abe pada Khamis. Sebelum ini, Abe menarik balik perintah darurat di seluruh negara pada akhir Mei lalu, lapor Kyodo News.

Tetapi orang ramai dinasihatkan untuk mengelak melakukan perjalanan keluar dan masuk dari Tokyo dan Chiba, Kanagawa dan Saitama serta Hokkaido, jika tiada keperluan penting. Tokyo mempunyai jumlah kes paling banyak berbanding 47 wilayah lain manakala Hokkaido baru-baru ini dilanda gelombang kedua jangkitan.

Langkah menarik balik sekatan perjalanan itu diambil untuk memulihkan sektor pelancongan yang teruk terjejas. Kerajaan berusaha menyeimbangkan antara memperluas kegiatan ekonomi dan meningkatkan langkah berjaga-jaga, sementara pakar kesihatan memberi amar4n Jepun mungkin dilanda gelombang kedua jika masyarakat tidak mengambil berat mengenai langkah pencegahan.

Serentak dengan keputusan itu juga, jumlah pengunjung yang dibenarkan menghadiri konsert ditambah menjadi 1,000 berbanding sebelum ini 100 untuk kawasan tertutup dan 200 di tempat terbuka. Namun, kawasan tertutup hanya dibenarkan separuh daripada kapasiti penuh.

Acara sukan profesional dibenarkan disambung semula walaupun tanpa penonton dengan musim kejohanan besbol Nippon tahun ini bermula Jumaat. Pada Khamis, Jepun melaporkan 67 kes baharu menjadikan jumlah keseluruhan melebihi 18,400 termasuk melibatkan penumpang kapal pesiaran Diamond Princess yang dikuarantin di Yokohama pada Februari. Setakat ini jumlah pemergian seramai 954 orang. Jumlah kes menunjukkan peningkatan di Tokyo sejak darurat ditarik balik pada 25 Mei. – Bernama

Sumber:Sinar Harian

Beijing umum sekatan perjalanan, berusaha bendung COVID-19

BEIJING: Sekatan perjalanan dikenakan terhadap hampir setengah juta penduduk berdekatan Beijing dalam usaha menyekat penyebaran COVID-19 menerusi ujian besar-besaran serta sekatan pergerakan di ibu kota berkenaan. Menurut Suruhanjaya Kesihatan Kebangsaan (NHC), 21 kes baharu dilaporkan dalam tempoh 24 jam lalu di Beijing, mencatatkan 158 kes keseluruhan sejak kluster baharu itu dikenal pasti minggu lalu.

Satu lagi kes dilaporkan di bandar Tianjin dan dua di wilayah Hebei, sekali gus mendorong sekatan perjalanan dikenakan di Anxin yang mempunyai kira-kira 460,000 penduduk selain me1arang kebanyakan lalu lintas keluar masuk ke kawasan itu.

Sehingga kini, Beijing sudah mengumpulkan kira-kira 400,000 sampel sehari untuk diuji berikutan bimbang mungkin berlaku gelombang kedua COVID-19 di China. Wabak terbaru mula dikenal pasti di pasar borong Xinfadi yang membekalkan lebih 70 peratus daging dan sayuran di bandar itu.

Timbalan Pengarah Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit Beijing, Pang Xinghuo, berkata jumlah pengunjung ke pasar itu turut menjadikan penyebaran virus sukar dikawal. Sehubungan itu, 11 pasar ditutup, ribuan premis perniagaan makanan dan minuman dibasmi kuman manakala sekolah ditutup lagi di bandar terbabit.

Kira-kira 30 kawasan kediaman penduduk diken4kan sekatan pergerakan, namun sumber rasmi menyatakan ia tidak bermaksud penduduk seluruh bandar dipaksa tinggal di rumah saja. Ratusan ribu orang sudah diuji tetapi kekurangan mesin yang mahal menyebabkan kelewatan dalam memproses hasil ujian. –

Sumber:AFP  via Era Kini


-----------------------------------------------------------------