Terkejut Wuhan sedang buat ujian saringan Covid 19 besar besaran kepada 11 juta penduduk disana setelah hampir sebulan tiada kes baru. Rupa rupanya ini yang berlaku.

Business

Terkejut Wuhan sedang buat ujian saringan Covid 19 besar besaran kepada 11 juta penduduk disana setelah hampir sebulan tiada kes baru. Rupa rupanya ini yang berlaku.

Terkejut Wuhan sedang buat ujian saringan Covid 19 besar besaran kepada 11 juta penduduk disana setelah hampir sebulan tiada kes baru. Rupa rupanya ini yang berlaku.
Terkejut Wuhan sedang buat ujian saringan Covid 19 besar besaran kepada 11 juta penduduk disana setelah hampir sebulan tiada kes baru. Rupa rupanya ini yang berlaku.

Ujian saringan COVID-19 sedang dijalankan di Wuhan, China selepas wabak itu datang pada Disember lalu. Menurut laporan, pegawai bertugas dan pihak berkuasa berharap mereka dapat memeriksa kesemua 11 juta penduduk wilayah itu.


Difahamkan, pihak berkuasa berjanji untuk melakukan ujian kepada 11 juta penduduk selama 10 hari. Setakat ini, seramai 3 juta penduduk telah disaring sejak April lalu. Tindakan ini diambil setelah Wuhan mencatatkan kes baru buat pertama kalinya selepas sebulan pada hujung minggu lalu, dengan pertambahan lima jangkitan baru hari Isnin lalu.

ARTIKEL MENARIK: Tiba tiba kes Covid 19 di Wuhan meningkat lepas 30 hari raikan kemenangan. Akhirnya NHC bongkarkan punca jangkitan kes baru Covid 19 mula meningkat
loading...


Sumber: BBC

Mengejutkan Lapangan Terbang Wuhan Tiba Tiba Sesak. Menjelang Malam Pula Penuh Dengan Warna Warni. Tak Sangka Rupa Rupanya Ini Sebenarnya Yang Terjadi Di Wuhan.

Menjadi wilayah pertama yang menjadi penularan wabak COVID-19 berlaku, Wuhan juga antara wilayah yang pertama di mana perintah berkurung ditamatkan oleh kerajaan China. Walaupun krisis wabak COVID-19 belum lagi reda diseluruh dunia malah kebanyakan negara-negara eropah kes positif semakin meningkat dan perintah berkurung dilaksanakan, di Wuhan lain ceritanya. Stesen keretapi dan lapangan terbang dikatakan kembali sesak dengan warga China.

Sebelum ini ada media melaporkan rakyat China sudah tidak sabar untuk melancong sebaik sahaja perintah berkurung ditamatkan. Melihat kepada laporan South China Morning Post, mungkin ada kebenarannya. Menerusi video yang dikongsikan, jalanraya di Wuhan mulai sejak perintah berkurung ditamatkan selepas 76 hari dilaksanakan. Pada malam hari, bangunan dihiasi cahaya warna warni yang cantik sebagai tanda kebebasan. Dilihat juga segala langkah keselamatan dilaksanakan seperti biasa.

Malah pasar basah di sesetengah kawasan sudah pun beroperasi. Dan haiwan-haiwan eksotik yang dikatakan menjadi punca kepada wabak COVID-19 turut dijual kembali. Situasi ini pastinya membimbangkan orang ramai kerana walaupun kes terbaru yang direkodkan di China menurun, vaksin kepada wabak ini masih belum ditemui. Jadi sukar untuk memastikan wabak ini terputus rantaian sepenuhnya.

Sementara itu di Malaysia, Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) fasa 2 bakal berakhir, namun masih menjadi teka-teki apakah akan disambung lagi dua minggu atau ditamatkan terus. Namun apa jua keputusan yang bakal dibuat oleh kerajaan Malaysia, sebagai rakyat kekalkan amalan yang disuruh bagi mencegah dijangkiti COVID-19 dengan menjaga jarak selamat satu meter, sentiasa menggunakan penutup mulut dan kerap mencuci tangan dengan sabun.

Sumber: South China Morning Post

Positif Covid Dan Dah Sihat. Lelaki Ini Tampil Buka Mulut Bongkarkan Amalan Yang Dia Buat Semasa 8 Hari Di Wad Sampai Dia Sembuh.

Kisah bekas pesakit Covi1d-19, Adnan Faisal mendapat perhatian di kalangan warganet. Ini kerana dia bukan sahaja sudah sembuh dan discaj dari hospital, malah kisahnya selama lapan hari berada di wad Hospital Kuala Lumpur begitu memberi kesan yang tersendiri.

Memetik laporan Sinar Harian, Adnan berkata sepanjang berada dalam wad, banyak perkara posit1if yang dipelajari. Antaranya apabila dia ditempatkan bersama pesak1it dari kluvster tabligh.“Walaupun dalam keadaan saki1t, kami masih dapat bersolat jemaah bersama dalam jarak dibenarkan.

“Saya jadi rindu dengan keadaan di wad pada masa itu di mana masing-masing mengharapkan ALLAH untuk sembvh..Rasa lebih dekat,” katanya. Orang ramai juga ingin tahu apakah amalan yang dilakukan oleh Adnan sehingga disahkan sihat dan bebas dari virvs berkenaan.

“Selain berdoa dan solat, saya juga mengamalkan penjagaan kesi1hatan untuk terus kekal s1ihat dan posit1if dengan bersenam, makan vitamin C serta minum air lemon yang disediakan keluarga sepanjang berada di wad,” ujarnya.

Bercakap tentang gejala yang dialaminya, Adnan mendapat semua simptom seperti dem4m pan4s, pen1ing kepala, sakit perit dan s3sak naf4s ketika kuarant1in di rumah lagi. “Jadi bila masuk hospital keadaan semakin baik dan doktor pun tidak berikan ubat kerana saya tiada simptom…Hanya pemeriksaan rutin cek suhu badan dan t3kanan bp selain menunggu keputusan laporan kesihatan saya negat1if.

“Disebabkan itu, fikiran saya lebih tenang dan posi1tif, cuma lebih bimbangkan keadaan ibu yang turut ditah4n wad kerana posi1tif Covi1d-19 serta isteri yang sedang hamil lima bulan. “Saya sedih juga tak dapat jumpa ibu. Hanya boleh bercakap melalui telefon. tapi tak boleh lihat keadaannya. Begitu juga dengan isteri tak dapat jumpa tapi syukur dia negat1if Covi1d-19,” katanya. – CARI

”Kita masih belum kalah dalam perng menentang Covi1d-19, belum juga kita memenanginya,” demikian kata-kata Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah dalam satu hantaran di Twitter sebentar tadi. Menurut Dr Noor Hisham, kerjasama setiap orang sangat diperlukan bagi memutuskan rantaian Covi1d-19 ini.

Oleh itu, beliau meminta setiap orang untuk terus berada di rumah, sentiasa mengamalkan langkah membasuh tangan dengan kerap dan menjaga jarak sosial antara satu sama lain. Setakat Selasa (31 Mac 2020), negara telah mencatatkan jumlah keseluruhan kes posi1tif jangki1tan sebanyak 2,766 kes dan 43 kes pemergian. Manakala, jumlah keseluruhan mereka yang pulih sepenuhnya dan dibenarkan keluar hospital adalah seramai 537 orang.


loading...


Positif Covid 19 Dah Sihat Dan Dibebaskan. Lelaki Ini Tampil Buka Mulut Cerita Kan Pengalaman Semasa Dikuarantin.

PENULARAN wabak Covid-19 dan kes yang semakin meningkat membuatkan ramai yang panik. Apatah lagi Malaysia kini menjadi negara tertinggi yang mencatatkan kes positif koronavirus di rantau Asia Tenggara. mStar berpeluang untuk menemubual seorang pemuda yang disahkan positif Covid-19 pada 4 Mac lalu tetapi kini sudah semakin pulih.

Pemuda yang hanya ingin dikenali sebagai Hamdan itu memberitahu walaupun masih dikuarantin, dia dapat merasakan perbezaan dirinya yang beransur sihat berbanding ketika mula-mula dijangkiti wabak itu. “Alhamdulillah saya semakin sihat berbanding minggu lalu. Saya baru sahaja menjalani saringan pertama pada Ahad dan menunjukkan keputusan negatif.

“Petang ini (Selasa) pula saya akan dapat tahu keputusan saringan kedua, sekiranya negatif, saya akan dibenarkan pulang ke rumah,” ujar pemuda berusia 31 tahun itu. Menceritakan pengalaman ketika disahkan positif Covid-19, dia memberitahu ia merupakan pengalaman terbvruk yang pernah dilaluinya.

Pada awalnya, Hamdan yang tinggal di rumah hanya makan Panadol kerana mengandaikan ia hanya s4kit biasa namun tidak lama selepas itu dia bergegas ke hospital setelah keadaan dirinya menjadi semakin tervk. “Saya mengalami d3mam dengan suhu yang agak tinggi iaitu 38.2 darjah Celsius dan kesukaran untuk bernafas terutamanya ketika saya menarik nafas panjang.

“Saya juga mengalami batuk yang sangat teruk dan tidak berhenti tetapi hanya batuk kering yang tidak berkahak. “Semasa tiba di hospital, saya menjalani ujian swab hidung (nasal swab) dan doktor mendapati saya positif wabak tersebut,” ujarnya yang sudah sembilan hari dikuarantin di hospital.

Hamdan memberitahu dia pada awalnya dimasukkan ke Hospital Tuanku Ja’afar, Seremban dan kemudian dipindahkan ke Hospital Rembau pada dua hari lalu selepas menunjukkan pengurangan simptom Covid-19. Mengulas lebih lanjut bagaimana dia boleh dijangkiti wabak Covid-19, Hamdan memberitahu dia berjangkit daripadanya bapanya.

“Baru-baru ini, ayah saya menghadiri sebuah mesyuarat bersama kakitangan GLC (Syarikat Berkaitan Kerajaan) dan menyebabkan dia dan ibu saya positif Covid-19. “Namun, mereka langsung tidak menunjukkan tanda-tanda sakit malah sihat seperti biasa.

Mereka kini bersama saya dikuarantin di Hospital Rembau, bezanya mereka sudah 15 hari dikuarantin manakala saya pula sembilan hari,” jelas Hamdan yang memberitahu mereka tidak pernah berjumpa selepas duduk di bilik berasingan.

Dalam pada itu, Hamdan ingin mengucapkan terima kasih kepada doktor dan jurur4w4t di kedua-dua hospital yang bekerja keras dalam menjaga kesihatan pes4kit. “Layanan yang diberikan oleh mereka sangat bagus terutamanya ketika permulaan saya dijangkiti Covid-19.

“Mujur saya dibenarkan untuk menggunakan telefon, kalau tak memang tak tahu nak buat apa semasa kvarantin tu. “Setiap hari saya diberikan nasi, sayur dan ayam. Pada malam pula jurur4w4t akan beri saya makan buah-buahan bagi menguatkan antibodi badan.

Ubat-ubatan pula saya diberikan ubat b4tuk, antibiotik dan ubat H1V,” ujar Hamdan yang memberitahu r4w4tan Covid-19 yang diterimanya adalah sama seperti digunapakai untuk wabak SARS. Sementara itu, Hamdan menasihatkan orang ramai agar mematuhi perintah yang dikeluarkan oleh kerajaan bagi mengelak daripada terkena j4ngkitan C0vid-19.

“Saya tengok di media sosial semalam ramai yang buat p4nic buying, mereka tak tahu r1siko pergi ke tempat yang ada orang ramai boleh berisiko tinggi untuk berj4ngkit. “Wabak ni kita tak tahu siapa yang sihat atau siapa yang tidak sihat, sebab tidak ada label untuk tahu orang itu sihat atau tidak,” katanya.

Hamdan menasihati orang awam supaya mencegah daripada d1jangkiti w4bak tersebut dan menyifatkan pengalaman sebagai sasaaran Covid-19 adalah sangat tervk. Apa pendapat anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen dan Share Ya. Terima Kasih ! Tube Viral

Sumber : mStar

Tak Sangka Ini Yang Terjadi Pada Tisu Yang Wanita Ini Beli Masa Dia Panic Buying Kerana Covid 19. Warganet Terkejut Dengan Apa Yg Terjadi Pada Tisunya.

Antara kesan yang paling tervk terhadap orang diseluruh dunia ini adalah rasa p4nik mereka untuk keluar rumah, sebab itulah berlakunya p4nic buying dimana orang akan borong barang sampai licin sebab nak ‘selamatkan diri’

Masa ini lah kita nampak sikap selfi1sh manusia tanpa ‘beri ruang’ kepada pengguna lain. Di luar negara, tisu tandas merupakan barang yang menjadi rebutan kerana ia merupakan keperluan asas mereka berbanding kita yang kat Malaysia ni, faham-faham je lah.

P4nic Buying

Malang betul buat nasib seorang ibu ni lepas semua 18 gulung tisu tandas yang dia beli tu lenyap dek kerana perbuatan anak kecilnya. Kesemua tisu itu telah dibuang di dalam tab mandi. Kesemua tisu itu dibeli kononnya persediaan awal memandangkan musim p4nic buying ini agak sukar nak dapatkan barang yang tengah menjadi rebutan itu dengan mudah.

Kejadian yang dikongsikan di Twitter ini telah meraih 1,300 jumlah perkongsian. Dapat dilihat semua tisu itu habis kena rendam dengan air bersama mainan-mainan yang lain. Bagaimanapun, rata-rata warganet memandang sinis terhadap ‘nasib malang’ si ibu dari negara barat tersebut. Bagi mereka ia adalah satu k4rma buat si ibu kerana terlalu pentingkan diri sendiri.

My friend bought 18 loo rolls and her kids put them all in the bath

Seperti yang dikatakan tadi, rasanya ramai tahu tisu tandas ini satu barang keperluan harian mereka, disebabkan stok yang terhad ada yang ambil kesempatan menjual tisu tandas tisu sehelai-sehelai dengan harga yang tak masuk akal.

Bersyukurlah kita di Malaysia maih terkawal, cuma kalau nak panic buying tu beragak-agaklah, jangan sampai tak ada ruang untuk orang lain.

Sumber : LobakMerah via Era Kini

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!


-----------------------------------------------------------------